Monday 4 July 2011

MATI SEMUT KERANA GULA

Ini pepatah orang Melayu. Dulu dulu luas digunapakai dalam mendidik masyarakat. Kini ia tidak lebih dari bahan gurauan sambil santai minum kopi.
Maksudnya ialah sifat semut menggemari yang manis. Bahan manis terdapat dari gula. Kerana feberet semut terhadap gula maka ia sering menjadi korban dalam usaha mendapatkan gula.
Selain gula dengan semut, manusia juga sukakan yang manis. Termasuk manis yang menjadi feberet manusia ialah janji, kata-kata, senyum dan sebagainya selain makanan dan minuman yang turut direbut dari semut.
Seperti jugak semut, bukan sedikit manusia punah kerana manis manisan ini semua. Paling tidak pun terkena diabetes. Yang lain mungkin tertipu daya dengan mulut manis, janji manis dll sehingga mengorbankan harta benda, wang ringgit, kehormatan diri malah syiar agama.
Sinonim dengan ini femos sekarang ini agenda agenda kumpulan kumpulan yang menggunakan manis ini sebagai jerat atau janji. Tidak kira pihak berkuasa atau yang dikuasai. Dengan amat lantang mereka menuduh pihak lawan dengan tuduhan dan kejian. Dalam masa sama mereka memberi kata kata manis bahawa mereka lah yang terbaik, bertimbang rasa pejuang dsb.
Bunyinya memang sedap yang sedap itu tinggi kandungan gulanya! Fenomena ini sangat tidak baik berleluasa dalam masyarakat Islam. Kerana Allah telah pun memberi amaran bahawasanya
" barangkali kumpulan atau puak atau orang yang kamu keji itu lebih baik pekerjaannya dari kita yang mengeji , dan kelak segala kejian itu akan balik kepada diri kita sendiri "..
Barangkali boleh juga di kongsi falsafah ini dari cerita TV MacGyver. Hero selamba ini berpegang bahawa orang yang sebenar honar ialah mereka yang bercakap manis dan berkelakuan manis kerana tujuanya untuk menampal akan kejahatan yang mereka lakukan"
Oleh itu eloklah kita mahasabah diri dan membuka ruang minda kita bahawa orang-orang yang benar benar baik ialah mereka yang tidak samasekali menghina, menuduh, mengeji akan orang lain dalam apa jua bentuk sekalipun dan jika mereka mahu menegur mereka berkata dengan cara sopan lagi hemah dengan penuh kasih sayang dan tawaduq.
So, jangan lah jadi semut yang kena rebuih kerana mengejar gula..

No comments:

Post a Comment